Τετάρτη, 13 Μαΐου 2009

Επώνυμα του παρελθόντος,Σούλι-1820

Σούλι( 22 φάρες-450 οικογένειες) Κιάφα(4 φάρες-60 οικογένειες)
Τζαβελάτες(ή Παπαζαχάτες) Ζερβάτες
Μποτσαράτες Νικάτες
Μπουζμπάτες Φωτάτες
Δαγκλιάτες Πανταζάτες
Δρακάτες
Παλαμάτες
Μπουζιάτες
Σεάτες
Καλογεράτες
Νικάτες(Κουτσονικάτες)
Ζαρμπάτες
Καραμπινάτες
Βελιάτες
Θανασάτες
Κασκαράτες
Τοράτες
Μαντζάτες
Παπαγιαννάτες
Βασιάτες
Τοντάτες
Ματάτες
Σαχινάτες

Αβαρίκο(3 φάρες-55 οικογένειες)
Σαμονίβα(3 φάρες-30 οικογένειες)
Σαλαράτες Μπεκάτες
Μπουφάτες Δαγκλιανάτες
Ζιοβάτες
Ηράτες

---------------------------
πηγή:Περραιβος Χρ.,1815,τ.Α,σ.32 και ίδιο έκδ.1857,σελ.62

53 σχόλια:

  1. Πολύ μεγάλη η φάρα των Ζορμπαίων στο Σούλι, όπου υποκλάδους του Γένους των Ζορμπαίων είναι το Βέϊκος,και αυτό φαίνεται μετά το θάνατο του Βέϊκου Ζορμπά στην Κέρκυρα (αρχηγός της φάρας των Ζορμπαίων).
    Ο γιός του ο Λάμπρος πήρε τιμητικά το βαφτιστικό όνομα του πατέρα του σαν επώνυμο.παλιά συνήθεια των Σουλιωτών.
    Έτσι κάθε χρόνο στην αναπαράσταση που γίνεται στο Σούλι τελευταία Κυριακή του ΜαΪου μνημονεύεται το όνομα τους σαν Βεϊκοζορμπαίοι.
    Από τον Στρατηγό Λάμπρο Βέϊκο Ζορμπά πήρε το όνομα και το άλσος στο Γαλάτσι (Βεϊκου)και κάποια συνοικία στην Ν Σμίρνη.
    Άλλος μεγάλο Σουλιώτης πατριώτη ο Συνταγματάρχης Νικόλαος Ζορμπάς του Κων/νου έκανε το κίνημα στο Γουδί το 1909 (ξάδελφος του παππού μου )και έτσι μεγάλωσε η Ελλάδα μας.
    Άλλοι Ζορμπαίοι αναγράφονται στο Μητρώο Αγωνιστών επί Καποδίστρια το 1831,για την προσφορά τους στην επανάσταση του 21.
    Όποιος θέλει να μάθει περισσότερα για την μεγάλη φάρα των Ζορμπαίων ας μου στείλει mail και το τηλ.6973043682.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πληροφοριακά η Νέα Σμύρνη δεν έχει περιοχή Βεϊκου. Τέτοια περιοχή έχει η Καλλιθέα.
      Όσο για το Γαλάτσι ..............
      http://nikitidis.blogspot.gr/2007/07/blog-post_16.html

      Διαγραφή
    2. Η επιφανής σουλιώτικη φάρα είναι αυτή των Ζαρμπαίων (Ζαρμπαχάταις) σύμφωνα με τον Χριστ. Περραιβό, τον Νικ. Κασομούλη κ.ά. και όχι των Ζορμπαίων. Υποκλάδος των Ζαρμπαίων είναι όντως οι Βεϊκαίοι (βλ. Λάμπρος Βέικος-Ζάρμπας γιος του Βέικου Ζάρμπα). Βέβαια έχουν προκύψει και μεταγενέστεροι υποκλάδοι από αυτούς. Το επώνυμο Ζορμπάς είναι ηπειρώτικο (από τα Ιωάννινα) και όχι σουλιώτικο.
      Δεν υπάρχουν στην Αττική περιοχές Βέικου, αλλά κεντρικές οδοί (κεντρικές αρτηρίες: στο Γαλάτσι, στο Ν. Φάληρο, στην Αθήνα/Κουκάκι) καθώς και ήσσονος κυκλοφορικού φόρτου οδοί σε διάφορους δήμους ανά την Επικράτεια. Το άλσος Βέικου στο Γαλάτσι δεν έχει σχέση με τον αγωνιστή/στρατηγό Λάμπρο Βέικο-Ζάρμπα, ούτε και με τους απογόνους του. Ας πάψει η οικειοποίηση των ιστορικών προσώπων και η διαστρέβλωση γεγονότων και κυρίως για λόγους ατομικής προβολής και συμφέροντος. Είναι κι αυτό παραχάραξη της ιστορίας, η οποία στη σημερινή "παγκοσμιοποιημένη" εποχή αποτελεί βαρύτατο αμάρτημα.

      Διαγραφή
    3. Προς χάρη τις Ιστορικής αποκατάστασης για τους Ζορμπαίους αγαπητέ μου φίλε σε παραπέμπω στην Στρατιωτική Ιστορία της Σχολής Ευελπίδων,για τις μετοικίσεις των Σουλιώτικων οικογενειών και ειδικά των Ζορμπαίων.
      Το όνομα Ζάρμπας και Ζορμπάς είναι ένα και αυτό και πληροφοριακά σε ενημερώνω ότι υπήρχε χωριό Ζορμπαίοικα δίπλα στην Μονή Διχούνης στην επαρχία Ντουσκάρας όπου καταστράφηκε το 1600 επί Οσμάν Πασά των Ιωαννίνων.(Βλεπ Μνήμες Σουλίου του Βασίλη Κραψίτη)
      Από κει μετοίκησαν οι Ζορμπαίοι στο Σούλι
      Επίσης ο Συνταγματάρχης Νικόλαος Ζορμπάς του Κων/νου πο έκανε την επανάσταση στο Γουδί 1909 είχε ανιψιό τον Παππού μου γεννημένος στην Μαγνησία του Βόλου,όπου μετοίκησε ο πατέρας του Κων/νος μετά την πτώση του Σουλίου το 1803 και όχι στην Μικρά Ασία που εσφαλμένα γράφετε,είναι Σουλιώτικης Καταγωγής με αριθμό Μητρώου Αγωνιστών όλοι οι Ζορμπαίοι επί Καποδίστρια το 1831.
      Στρατιωτική Ιστορία και οικογενειακό αρχείο.
      Και γ αυτό σήμερα δεν απαντάτε πουθενά το όνομα Ζάρμπας στην Ελλάδα αλλά Ζορμπάς όπου πέρασαν και Αγωνίστηκαν για την Πατρίδα
      Τώρα το Άλσος στο Γαλάτσι το όνομα το πήρε από τον Στρατηγό Λάμπρο Βέίκο Ζορμπά και επιμένω(ψαξε το καλύτερα.)
      Δεν έχω ανάγκη να οικοπεδοποιηθώ κανένα όνομα γιατί οι Ζορμπαίοι βγάζουν ΣΤΡΑΤΗΓΟΎΣ και Αγωνιστές.
      Αυτά τα ολίγα προς το παρόν φιλικά
      Αν ΕΝΔΙΑΦΈΡΕΣΑΙ για Ιστορικά δεδομένα για τους Σουλιώτες Ζορμπαίους και όχι μόνο έχω πολλά να σου δώσω προς αποκατάστασης της Αληθείας περί των Σουλιωτών Ζορμπαίων

      Μετά τιμής

      Διαγραφή
    4. ''Οι Σουλιωτες ηταν αλβανοφωνοι-Αλβανοι που μαθανε τα ελληνικα στη Κερκυρα''
      ''Οι Σουλιωτισσες μιλαγανε μονο Αλβανικά'''
      Και αλλα τετοια παραμυθια προσπαθουν να περασουν μερικοι εντος Ελλαδας.
      Να μας φερουν δηλαδη την εθνικιστικη προπαγανδα των γειτονων ως ''προοδευτικη-νεοτερικη''

      Ας δουμε πως πολυ απλα αποδυκνυεται οτι οι Σουλιωτες ηταν Ελληνες και διγλωσσα
      και οχι Αλβανοι που μαθανε τα ελληνικα .

      Στη Θεσπρωτία [στα πεδινά και ημιορεινά του νομού ,στη περιοχή Φιλιάτες-Παραμυθιά-Μαργαρίτι ] κατοικούσανε οι λεγόμενοι Τσάμηδες ,
      πολλοί μουσουλμάνοι-Αλβανοτσάμηδες η Τουρκοτσάμηδες
      και λίγοι χριστιανοί.
      Λίγα λόγια και μερικές μαρτυρίες προ 2 αιώνων ως και σήμερα
      για τους μουσουλμάνους Τσάμηδες που αποτελούσανε και την μεγάλη πλειοψηφεία των Τσάμηδων.

      Ο Σουλιώτης Κουτσονίκας , αγωνιστής του 1821, αναφέρει για τις περιοχές Λιαπουριάς ,Τιράνων
      και άλλες αλβανικές περιοχές
      οτι σε αυτές »»λαλείτε η αλβανική γλώσσα» πράγμα γνωστό ως σήμερα
      ενω για τη Τσαμουριά αναφέρει ότι »’λαλεέτε κυρίως η αλβανική γλώσσα» πράγμα που σημαίνει ότι λαλούντανε [λιγότερο] και η ελληνική γλώσσα.

      Ο Βόλντκαμφ αναφέρει και αυτός
      »’Οι Τσάμηδες ,άνδρες και γυναίκες , εκτός απο τα αλβανικά εκφράζοντε με ΑΝΕΣΗ και στα απλοελληνικά».
      Εδώ ο Βόλντκαμφ αναφέρει και αυτός ότι άνδρες και γυναίκες στη Τσαμουριά μιλάνε και τα απλοελληνικά
      και μάλιστα με άνεση.

      Ο Αραβαντινός ,αγωνιστής του 1821 ,
      αναφερόμενος στις γλώσσες που μιλιότανε σε κάθε περιοχή της Ηπείρου και Αλβανίας , αναφέρει για όλα τα χωριά της Τσαμουριάς οτι μιλάγανε αλβανικά και ελληνικά
      δηλαδή κυρίως αλβανικά και δευτερευόντως ελληνικά στα περισσοτερα
      και διγλωσσια σε μερικα εξ αυτων,
      σε αντίθεση με βορειότερες αλβανικές περιοχές πχ της Λαμπερίας όπου αναφέρει οτι στα στα χωριά ης περιοχής μιλιότανε μόνο τα αλβανικά.

      Ενώ και ο Μπαλτσιώτης παρά τις όποιες υπερβολές του για την επέκταση της αλβανοφωνίας
      αναφέρει μεταξύ άλλων για τη Τσαμουριά.
      »’Although the langue-vehiculaire of the area was Albanian, a much higher status was attributed to the Greek language, even among the Muslims themselves»
      Δηλαδή οτι στη λεγόμενη Τσαμουριά ,από τους Φιλιάτες βόρεια ,ως νότια στα περίχωρα Μαργαριτίου,
      ακόμα και οι μουσουλμάνοι της περιοχής , μιλάγανε και τα ελληνικά.

      Ο Περαιβός αναφέρει για τους αυτούς μεταξύ άλλων για τους μουσουλμάνους της Τσαμουριάς.
      »»….. μολονότι ομιλούσι την αλβανικήν διάλεκτον, ως φυσικήν αλλά και μετά την απλοελληνικήν, εκφράζονται όμως ορθώς άνδρες τε και γυναίκες και μάλιστα όσοι κατοικούν τα πέριξ της Παραμυθίας. »»
      Βλέπουμε δηλαδή οτι αναφέρει οτι όλοι οι Τσάμηδες,ανδρες και γυναίκες μιλάγανε τα απλοελληνικά
      αλλά ότι οτι ειδικά οι μουσουλμάνοι της Παραμυθιάς και των κοντινών σε αυτή χωριών
      μιλούσανε »’ορθώς» ,άνδρες και γυναίκες, την απλοελληνικη.

      Eνω και ο Ηπειρωτης Χριστοβασιλης πριν 1 αιωνα
      σημειωνε στο εργο του οτι
      πολλοι μουσουλμανοι της Τσαμουριας μιλαγανε εξισου και τα ελληνικα

      Ο Γουίλλιαμ Εατον αναφέρει μεταξύ άλλων….
      »» Οι μουσουλμάνοι κάτοικοι
      της Παραμυθιάς και της επαρχίας της είχαν ως μητρική γλώσσα την ελληνική …..»»’
      ΄Αρα και αυτός αναφέρει ότι οι μουσουλμάνοι της επαρχίας Παραμυθιάς
      δηλαδή της ανατολικής Τσαμουριάς ήταν τουλάχιστον δίγλωσσοι είχανε δηλαδή ως μητρική γλώσσα και τα ελληνικά.

      Ο Άγγλος Γουντχάουζ της συμμαχικής αποστολής που έζησε στη δυτική ΄Ηπειρο κατά τη κατοχή 1941-44
      αναφέρει μεταξύ άλλων για τους Αλβανοτσάμηδες στο βιβλίο του »Μήλον της Έριδος»’
      »Οι Τσάμηδες είναι φυλετικά , εν μέρει Αλβανοί εν μέρει ΄Ελληνες και εν μέρει Τούρκοι.»’

      Αυτό το συμπέρασμα το έβγαλε για πολλούς λόγους.
      Λεει ότι μέρος αυτών ήταν [και] Έλληνες γιατι διέκρινε τη διγλωσσία αρκετων εξ αυτών
      ιδίως της επαρχίας Παραμυθιάς.

      Διαγραφή
    5. Που οφειλοτανε αυτη η γνωση και ομιλια της ελληνικης;;;;

      Στη Τσαμουριά δεν υπήρχανε ελληνικά σχολεία την εποχή της τουρκοκρατίας ωστέ να υποτεθεί ότι
      σε αυτά μάθανε τα ελληνικά η απλοελληνικά.

      Oύτε και ελληνικές εκκλησίες .
      Στις λιγοστές που υπήρχανε στη περιοχή
      εκκλησιαζόντανε άλλωστε μόνο οι χριστιανοί της περιοχής
      και όχι οι Μουσουλμάνοι.

      Επισης δεν εξοριστηκαν μαζικα στη Κερκυρα οπως ειχανε παθει οι Σουλιωτες για να πεις οτι εκει τα μαθανε τα ελληνικα η απλοελληνικα ,αναλογα την περιοχη της Τσαμουριας.

      Απο πηγαζει αυτη η γνωση και ομιλια της ελληνικης απο τους περισσοτερους Τσαμηδες
      οταν υποτιθετε αυτο δεν συενεβαινε στους ''Αλβανους Σουλιώτες'' που μαθανε υποτιθετε τα ελληνικα στη Κερκυρα;;;;

      Όπως είδαμε

      Οι Αλβανοτσάμηδες
      από την εποχή τουρκοκρατίας
      άνδρες και γυναίκες μάλιστα
      μιλάγανε [και] ελληνικά-ρωμέικα
      ειτε ως κυρια γλωσσα-διγλωσσια
      ειτε ως δευτερη γλωσσα
      ειτε τσατρα πατρα

      Στη κεντρική και δυτική Τσαμουριά τα μιλάγανε ως δεύτερη γλώσσα και πιο απλοικά –
      μιλαγανε δηλαδη απλοελληνικά για την ακριβεια ,
      οπως εχει γραψει και ο Περαιβός κατά λέξη.
      Μεταξύ τους όμως μιλάγανε κυριως τα αλβανικά.

      Τα ελληνικα στο μεγαλυτερο μερος της Τσαμουριας οπωσ ειδαμε
      ηταν οχι μητρική αλλα δεύτερη – ξένη γλώσσα
      η γνώση και η ομιλια της οποία οφειλότανε κυριως

      α] Στο ‘οτι οι πρόγονοι τους πατήσανε – κατοικήσανε πάνω σε εδάφη ελληνικά-Θεσπρωτία
      τα οποία δεν ήταν εντελώς έρημα από τους ντόπιους Έλληνεςμε τους οποιους ηρθαν σε επαφη απο την στιγμη της καθοδους τους
      β]Ο Αλβανοτσάμικος θύλακας απο ολες τις πλευρές του περιβαλότανε απο ελληνικά – ελληνόφωνα χωριά με οτισυνεπαγεται αυτο στο τομεα της επικοινωνιας .
      γ]Και γιατί κάκαποιοι εξ αυτών ηταν απόγονοι εξισλαμισμένων Αλβανων και Ελλήνων της περιοχής,
      ήταν δηλαδή μεικτής καταγωγής .

      Στην ανατολική Τσαμουριά ,
      περίχωρα Παραμυθιάς
      τα πράγματα ηταν διαφορετικά αφού οι μουσουλμάνοι ,
      άνδρες και γυναίκες μαλιστα ,
      τα ελληνικά τα μιλάγανε εξίσου με τα αλβανικά,
      ήταν δηλαδή δίγλωσσοι.΄

      Είχανε δηλαδή δυο μητρικές γλώσσες γιατί η πλειοψηφεια
      [ και οχι η μειοψηφεια οπως στην υπόλοιπη Τσαμουριά]
      ήταν μεικτής καταγωγής δηλαδή απόγονοι εξισλαμισμένων Αλβανών και Ελλήνων.

      Λόγω ακριβώς αυτής της διγλωσσίας στα ανατολικά ,
      η περιοχή εκείνη δεν ειχε εξισλαμιστεί μαζικά
      οπως η υπόλοιπη Τσαμουριά ,
      αφού σχεδόν οι μισοί κάτοικοι ήταν-παρέμειναν χριστιανοί .
      Απο κεινες τις περιοχες προερχονταν και οι περισσοτεροι
      απο οσους πρωτοεγκατασταθηκανε στο ορεινο Σουλι.
      Για αυτο και στο Σουλι υπηρχε εξ αρχης διγλωσσια.

      Κάτι πολύ σημαντικό επίσης.
      »’Oi Τσάμηδες του νότου πιστεύουν ότι προέρχονται από τους θρυλικούς «jelims», γίγαντες από τη μυθολογία του αλβανικού νότου , ονομασία η οποία σημαίνει «Ελληνες»'[lsie, Robert (2000). Λεξικό της αλβανικής θρησκείας, της μυθολογίας και του λαϊκού πολιτισμού . London, UK: Εκδόσεις C. Hurst & Co., 2001. σελ. 131]

      Βλέπουμε δηλαδή ότι μεταξύ αρκετών Τσάμηδων ειδικα στο νοτιο τμημα , υπήρχε ο κοινός με τη Ρωμιοσύνη μύθος των αρχαίων γιγάντων
      »Γέλλενων»-΄Ελλενων-Ελλήνων που οφειλότανε στην μεικτή καταγωγή αρκετών εξ αυτών οπως προειπαμε .

      http://www.oodegr.com/oode/istoria/newteri/kakridis_e8nomhdenismos_1.htm

      Οταν υπηρχε αυτος ο μυθος
      μεταξυ ενος μερους των Αλβανοτσαμηδων – οσων μαλιστα συνορευαν γεωγραφικα με το ορεινο Σουλι,
      μπορουμε να αντιληφθουμε το γιατι οι Σουλιωτες
      κρατοντας την ελληνικη πιστη
      κρατησαν και την ελληνικοτητα τους.

      Είναι αδύνατο κατι ακομα,
      οτι δηλαδη
      οι χριστιανοί Σουλιώτες
      οι οποιοι κατοικούσανε
      και ανατολικότερα και νοτιότερα της δίγλωσσης επαρχίας Παραμυθιάς
      να μην ηταν δίγλωσσοι
      αλλα σκέτο ”’αλβανοφωνοι”’
      όταν μάλιστα η καταγωγή των πρώτων προγόνων τους
      ήταν απο χωριά της ανατολικής- νοτιοανατολικης
      και δίγλωσσης Τσαμουριάς ,
      αλλά και μετέπειτα από διάφορα χωριά της υπόλοιπης Ηπείρου .

      Διαγραφή
    6. ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΤΙ ΕΛΕΓΑΝ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΟΙ ΣΚΙΠΕΤΑΡΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΟΥΛΙΩΤΕΣ
      ΚΑΙ ΠΩΣ ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΟΝΤΑΝ ΑΥΤΟΙ ΕΝΩΠΙΟ ΤΩΝ ΑΛΒΑΝΩΝ

      Ο βιογράφος του Αλή Πασά, Αχμέτ Μουφίτ, αποκαλεί τους Σουλιότες ως ‘Ρωμαίγους’.

      Ο Βελή πασάς ,γιος του Αλη Πασα, στην αλληλογραφία με τον πατέρα του, ονομάζει τους Σουλιώτες Ρωμέους. Ρομέγους .

      Επισης και ο μουσουλμάνος Αλβανος αξιωματούχος του Αλή Μπεκίρ Τζογαδούρος τους ονομαζει Ρωμαιους
      : «Ακόμη, εφένδη μου, δόστους κι έναν παπάν ότι οι Ρομέγη χωρής παπάν δεν ημπορούν να γκάμουν.»
      ΑΡΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΟΤΙ ΟΙ ΑΛΒΑΝΟΙ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΟΥΣ ΟΝΟΜΑΖΑΝΕ ΡΩΜΙΟΥΣ
      .
      ΒΕΒΑΙΑ ΟΙ ΣΗΜΕΡΙΝΟΙ ΑΛΒΑΝΟΙ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΤΟΥΣ ΒΓΑΛΟΥΝ ΑΛΒΑΝΟΥΣ ΑΛΛΑ ΟΙ ΠΡΟΓΟΝΟΙ ΤΟΥΣ ΚΑΤΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΘΑ ΞΕΡΑΝΕ.

      ΝΑ ΚΑΙ Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΜΕΤΑΞΥ ΣΟΥΛΙΩΤΩΝ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΩΝ ΚΑΤΑ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ 1821 [ Η ΟΠΟΙΑ ΤΕΛΙΚΑ ΔΕΝ ΤΗΡΗΘΗΚΕ ]
      ΠΟΥ ΑΠΟΔΥΚΝΥΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ .

      Συνθήκη της 15ης Ιανουαρίου 1821

      Ημείς οι υπογεγραμμένοι Αγαδο-Αλβανοί και Καπετανέοι Σουλιώται ορκωνόμεθα ο καθείς εις την Πίστιν του, να βαστάξωμεν το παρόν γράμμα στερεόν, βέβαιον και αμετάτρεπτον και ότι, επειδή και ο Αφέντης μας Αλή Πάσσας, πολιορκείται στενά από τον Ισμαήλ και λοιπούς Πασσάδες, να ήμαστε αδέλφια, ένα κορμί και μία ψυχή, και να χύσωμεν το αίμα μας δια το σελαμέτι (σωτηρία) αυτού του Αφεντός και, εάν κανένας από ημάς τους Τουρκους γένη άπιστος και αρνηθή τον όρκον, να ήναι όξω από το ντιν-ισλάμ και να αποθάνη Οβριός ειδέ και από ημάς του Ρωμιους κανένας, να ήναι αρνητής του Χριστού. Αυτά στέργομεν όλοι μας, και, ως άνωθεν, μεθ΄όρκους μας υπογράφομεν
      Σούλι 15 Ιανουαρίου 1821

      Οι Αγάδες Αλβανοί
      (Τ.Σ.)
      Σιλιχτάρ Πόττας
      Άγο Μουχουρδάρης
      Ταχήρ Αμπάζης
      Τσέγκο Βέγης
      Μουρτοτσάλης
      Ελμάς Μέτσης
      Σουλεϊμάν Μέτος
      Λεάζ Λουλέχης
      Κοζτάρ Μίτσανης
      Χασσάν Πελούσης
      Τέμης Σαλίτσας

      Οι Καπεταναίοι Σουλιώται
      Μάρκος Βότσαρης
      Νότης Βότσαρης
      Γεώργιος Δράκος
      Κίτσος Τζαβέλλας
      Γιώτης Δαγγλής
      Λάμπρος Βέϊκος
      Τούσας Ζέρβας
      Νάστος Καραμπίνης
      Κίτσος Διαμαντή Τσαβέλλας
      Κότσης Λώπης

      ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΜΕ ΠΟΙΟΝ ΤΡΟΠΟ Ο ΚΑΘΕ ΕΝΑΣ
      ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΕΤΕ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΣΥΜΦΩΝΙΑ.

      ΟΙ ΜΕΝ,
      ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΟΝΤΕ ΩΣ ΑΛΒΑΝΟΙ [ ΕΘΝΟΤΙΚΑ] ΚΑΙ ΤΟΥΡΚΟΙ [ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Η ΚΑΙ ΕΘΝΟΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ]

      ΕΝΩ ΟΙ ΔΕ,
      ΩΣ ΡΩΜΙΟΙ [ ΕΘΝΟΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ] ΚΑΙ ΣΟΥΛΙΩΤΕΣ .

      ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΕΜΠΟΔΙΖΕ ΤΟΥΣ ΣΟΥΛΙΩΤΕΣ
      ΑΝ ΗΤΑΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ »’ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΑΛΒΑΝΟΙ »»
      ΝΑ ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΥΠΟΓΡΑΨΟΥΝ
      ΕΝΩΠΙΟ ΜΑΛΙΣΤΑ ΤΩΝ ΥΠΟΤΙΘΕΜΕΝΩΝ »’ΟΜΟΦΥΛΩΝ»» ΤΟΥΣ
      ΚΑΙ ΣΥΜΜΑΧΩΝ ΤΟΥΣ ΑΛΒΑΝΩΝ,
      ΩΣ »ΑΛΒΑΝΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ»’
      Η ΑΚΟΜΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΩΣ »’ΑΛΒΑΝΟΙ ΡΩΜΙΟΙ»’
      ΟΠΩΣ ΚΑΝΑΝΕ ΟΙ ΑΛΗΑΠΑΣΑΛΗΔΕΣ
      ΠΟΥ ΥΠΕΓΡΑΨΑΝ ΩΣ »ΑΛΒΑΝΟΙ» ΚΑΙ ΩΣ »ΤΟΥΡΚΟΙ» .

      ΚΑΙ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΤΟ ΕΚΑΝΑΝ .
      ΓΙΑΤΙ ΑΠΛΑ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΑΛΒΑΝΟΙ
      ΑΛΛΑ ΑΠΟΓΟΝΟΙ ΑΡΒΑΝΙΤΩΝ ΚΑΙ ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ

      ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΜΙΑ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
      ΤΩΝ ΑΠΟΓΟΝΩΝ ΤΩΝ ΜΠΟΤΣΑΡΕΩΝ AΠΟ ΤΟ ΝΟΤΗ ΜΠΟΤΣΑΡΗ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ……
      «Θανόντος του Σκεντέρμπεη οι Μποτσαραίοι μαχόμενοι προς Τούρκους και Τουρκαλβανούς, κατήλθον προς την Δράγανη. Κατά τας αρχάς δ ε του 17ου αιώνος ίδρυσαν με άλλους αδούλωτους Έλληνες την Σουλιώτικη Συμπολιτεία».
      ΑΡΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΟΤΙ ΕΝΩ ΔΙΑΣΩΖΕΤΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΙΔΙΟΥΣ
      Η ΤΟΣΟ ΜΑΚΡΙΝΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΓΩΝΩΝ ΤΟΥ ΠΕΡΙ »ΣΥΜΠΟΛΕΜΙΣΤΩΝ ΤΟΥ ΚΑΣΤΡΙΩΤΗ »’
      ΔΕΝ ΔΙΑΣΩΖΕΤΕ ΚΑΠΟΙΑ »ΑΛΒΑΝΙΚΗ» ΚΑΤΑΓΩΓΗ .
      ΤΟΥΝΑΝΤΙΩΝ ΘΑ ΛΕΓΑΜΕ .

      Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΜΑΡΚΟΣ ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΣΕ ΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΒΥΡΩΝΑ

      η τελευταία επιστολή τού Μάρκου, πρίν από τόν ηρωϊκό θάνατό του απευθύνονταν ακριβώς στόν Λόρδο Βύρωνα και, μεταξύ άλλων, τόν ενημερώνει γιά τήν πολεμική επιχείρηση πού προετοίμαζε. Η επιστολή του εκείνη, τής 8ης Αυγούστου 1823, έχει ως εξής :
      ”” Τό γράμμα σας, με ενέπλησε χαράς…..
      Κανέν εμπόδιον άς μή σταματήση τόν ερχομόν σας εις τό μέρος τούτο τής Ελλάδος. ……..
      Απόψε σκοπεύω κάτι νά επιχειρήσω εναντίον ενός σώματος Αλβανών εξ έξη έως επτά χιλιάδων, στρατοπεδευμένων σιμά εις αυτό τό μέρος . ””’

      ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΟΤΙ Ο ΜΠΟΤΣΑΡΗ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΠΟΛΕΜΑΕΙ ΩΣ ΕΛΛΑΔΑ
      ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΝΤΙΠΑΛΟΥΣ ΤΟΥ ΩΣ ΑΛΒΑΝΟΥΣ.
      ΣΤΗ ΜΑΧΗ ΑΥΤΗ ΕΝΑΝΤΙΩΝ ΤΩΝ ΑΛΒΑΝΩΝ ΤΟΥ ΜΟΥΣΤΑΗ ΠΑΣΑ ΤΗΣ ΣΚΟΔΡΑΣ Ο ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ ΣΚΟΤΩΘΗΚΕ ΩΣ ΓΝΩΣΤΟΝ .

      Διαγραφή
  2. Αγαπητοί κύριοι,
    Σας συγχαίρω για την ιστοσελίδα σας και εύχομαι να συνεχίσετε εμπλουτίζοντας το σπουδαίο έργο σας.
    Αναζητώ μια ερμηνεία και την πιθανή καταγωγή του επωνύμου της μητέρας μου το οποίο είναι πολύ συνηθισμένο στο χωριό μας στο Ελληνοχώρι Κορινθίας. Ονομάζεται Τσιούγκου.
    Θα είχατε την καλοσύνη να με βοηθήσετε;
    Ευχαριστώ,
    Κωνσταντίνα Βασιλείου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η καταγωγή της μητέρας μου είναι από τη φάρα των Πασχάτων.Ο προπροπάππους μου γεννήθηκε στη Κατω Λάκκα Σουλίου.Γνωρίζει κανείς για τη φάρα των Πασχάτων?Παρακαλώ ας μου στείλει mail στο anchald1997@hotmail.com.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μετά από προσωπική έρευνα που έκανα ανακάλυψα ότι στο χωριό Κακολύρι (=Ταξιάρχες) Ευβοίας, κατέβηκαν και κατοίκησαν 14 οικογένειες από το Σούλι και ότι μεταξύ αυτών ως κτίστες κατέβηκαν οι της οικογένειας Σάρλη, από όπου κατάγομαι. Στην περιοχή διασώζονται αρκετά δείγματα ηπειρώτικης τέχνης (οικίες, γεφύρια). Επιβεβαιώνεται ιστορικά αυτή η καταγωγή. Παράλληλα βρήκα ότι το επίθετο Σάρλος χρησιμοποιούνταν στην περιοχή της Κεφαλονίας, όπου και περιοχή Σαρλάτα. Να υπολογισθεί ότι το όνομα Σάρλης συναντάται και στην Κέρκυρα της οποίας ο επί πολλά έτη Δήμαρχος ονομαζόταν έτσι. Μαρτυρούν όλα αυτά πιθανόν μέρος της μετανάστευσης των Σουλιωτών μετά την έξοδο από το Σούλι (1803 ή μετά το 1822); Υπάρχει ιστορική σχέση των εν λόγω στοιχείων; Τέλος, τί σημαίνει το επίθετο Σάρλης από νοηματική άποψη; Φχαριστώ πολύ. Όποιος θέλει μπορεί να επικοινωνήσει μαζί μου στο georgesarl@yahoo.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Από κεκτημένη ταχύτητα ο Νικόλαος Ζορμπάς είχε τον Παππού μου ανιψιό και όχι ξάδελφο,και γ αυτό στην κηδεία του το 1920 παραβρέθηκε και ο Παππούς μου μαζί με πολλούς Ζορμπαίους στην Αθήνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Γιατί δεν αναζητάτε τους "Σουλιώτες" Ζορμπαίους προγόνους σας στα αρχεία της Κέρκυρας κατά την περίοδο της προσφυγιάς τους; Απλά δεν υπάρχει σε κανένα επίσημο έγγραφο των εκεί αρχών της εποχής (Ενετών, Ρώσων, Γάλλων, Άγγλων), ούτε και σε κάποια Εκκλησιαστική Ληξιαρχική Πράξη αυτό το όνομα. Αντιθέτως, εμφανίζονται σε πάρα πολλά, και ιδίως ως στρατιωτικοί οι Σουλιώτες Ζάρμπας, αλλά και ο νεότερος υποκλάδος τους αυτός των στρατιωτικών Σουλιωτών Βέικος.
    Όταν οι Σουλιώτες εκδιώχθηκαν από τα σουλιώτικα όρη και το Σούλι από τον Αλή πασά, κυνηγήθηκαν από τα στρατεύματά του με στόχο τον πλήρη αφανισμό τους. Η φάρα των Ζαρμπαίων, μεταξύ άλλων, υπό την οδηγία του Φώτου Τζαβέλα διεκπεραιώνεται στην Κέρκυρα. Προδήλως, δεν υπήρχε η πολυτέλεια της επιλογής άλλου τόπου εγκατάστασης στον δεδομένο χρόνο και βίαιη εκδίωξή τους από τον Αλή πασά. 'Ισως, κατά την διάρκεια ή και μεταγενέστερα του Αγώνα για την Εθνική Ανεξαρτησία να πραγματοποιήθηκε τέτοιου είδους διασπορά σε διάφορα ελληνικά εδάφη (Πελοπόννησος, Θεσσαλία, Μακεδονία κ.λπ). Γιατί να αμφισβητείται ο "Θουκυδίδης" της σουλιώτικης ιστορίας, Χριστόφορος Περραιβός; Πείτε μας εσείς σε ποια αρχεία, πηγές και βιβλιογραφία να ανατράξουμε προκειμένου να διαπιστωθεί η ταύτιση (κατ' εσάς) της φάρας των Ζαρπαίων με τους Ζορμπαίους; Δεν αρκούν και δεν ικανοποιούν μόνο τα οικογενειακά αρχεία και η άσχετη με τους Σουλιώτες Σχολή Ευελπίδων, ως ιστορικά τεκμήρια.
    Κατά τη συγκρότηση του στρατού από τον Καποδίστρια πουθενά και σε καμία χιλιαρχία δεν αναγράφεται το όνομα Ζορμπάς.
    Την "οικοπεδοποιήση" του ονόματος του γεναίου Σουλιώτη στρατηγού Λάμπρου Βέικου-Ζάρμπα, δυστυχώς, την κάνουν ημιμαθείς σύγχρονοι "πολέμαρχοι" και κρατικοδίαιτοι καιροσκόποι.
    Οι Βεϊκαίοι αποτελούν έναν από τους υποκλάδους που ξεκίνησαν από την περίφημη και σπουδαία σουλιώτικη φάρα των Ζαρμπαίων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις


    1. Κατ αρχήν σου επιστρέφω τους αγενείς χαρακτηρισμούς κρατικοδίαιτος και καιροσκόπος ποτέ δεν ήμουν ούτε θα γίνω. Διότι δεν μου το επιτρέπει η τιμή , και η υπόληψη μου.
      Μαθήματα Πατριωτισμού δεν δέχομαι από κανέναν
      2) Σίγουρα δεν αμφισβητώ τον Χριστόφορο Περραιβό για την πατρότητα της Ιστορίας του Σουλίου και για τα Πολεμικά απομνημονεύματα, δεν είναι άλλωστε ο μόνος που έχει γράψει για τις Φάρες.
      3) Δεν έχεις μάθει στο σχολειό ότι ο προφορικός λόγος άπτεται του γραπτού και ότι προϋπήρχε ο προφορικός λόγος και οι παραδόσεις των λαών;
      Δεν φτάνει το οικογενειακό αρχείο και ο λόγος των προ παππούδων μου;
      Αυτοί δεν ξέρουν άραγε;
      Και τώρα περνάμε στο δια ταύτα θέμα μας για την Φάρα των Ζορμπαίων η Ζάρμπας που είναι η ίδια Φάρα είτε το θες είτε δεν το καταλαβαίνεις επίτηδες.
      Υπόδειξε μου ένα επώνυμο Ζάρμπα σήμερα στον Ελλαδικό χώρο;
      Ποιος είσαι συ που αμφισβητείς τον Β Κραψίτη.( Μνήμες Σουλίου.)
      Ποιος είσαι συ που αμφισβητείς την Στρατιωτική Ιστορία και την Τιμημένη Σχολή Ευελπίδων με μακροχρόνια προσφορά στο Έθνος των Ελλήνων από το 1828. Σαν διοικητές υπηρέτησαν και 2 Σουλιώτες οι Νικόλαος Ζορμπάς 1898-1906 και Παναγιώτης Δαγκλής 1910
      Άραγε αυτοί δεν ξέρουν από τα στρατιωτικά αρχεία τους και ξέρεις εσύ;
      Μάθε λοιπόν ότι μετά την αποχώρηση των Σουλιωτών από το Σούλι με πρωτοβουλία του Κίτσου Τζαβέλλα (μετά την Κέρκυρα και με απόφαση της τότε Κυβέρνησης κατοίκησαν στην Αιτωλοακαρνανία και στην Ναύπακτο από το1828-1834, 1200 Σουλιώτες περίπου καταγεγραμμένοι από Στρατιωτικά αρχεία.Μεταξύ και οι Ζορμπαίοι (βλεπ Χρυσοβίτσα Ξηρομέρου,Αγρίνιο, Ορεινή Ναυκακτία κτλ
      Αναφέρονται μάλιστα σαν Ηπειροσουλιώτες και όχι ότι δεν είχαν που να πάνε ως ισχυρίζεσαι
      Εκεί καταγράφτηκαν οι Ζορμπαίοι η αν προτιμάς Ζαρμπαίοι
      Διάβασε τα Ναυπακτιακά Μελετήματα για να μαθαίνεις λίγο πραγματική Ιστορία
      Κάνε τον κόπο να πας στον Κήπο των ηρώων στο Μεσολόγγι και θα καταλάβεις τη εννοώ. (Αριστερά Και πανω)
      Δυστυχώς σήμερα υπάρχουν εκφραστές των αριστεριζόντων εθνοπροδοτικών και Τουρκόφιλων απόψεων που επιχειρούν να αποδομήσουν και να αποκρύψουν Ιστορικά γεγονότα, θέλοντας να ξαναγράψουν την Ιστορία του Σουλίου και όχι μόνο (τύπου Ρεπούση,Βερέμης κ.αλ
      Μήπως είσαι εκφραστής τους;
      Εγώ ότι γράφω το υπογράφω επώνυμα εσύ γιατί κρύβεσαι; ι κ Κλεφτάκο.
      Πες μας για την δική σου Φάρα από πού κρατάει και τι πρόσφερε στον Αγώνα της Εθνικής Παλιγγενεσίας.

      Μετά Σουλιώτικους χαιρετισμούς.


      Λευτ. Ζορμπάς

      Πολέμαρχος

      Διαγραφή
    2. Σε μένα απευθύνονται όλα αυτά;

      Διαγραφή
    3. Δεν νομίζω, μάλλον σ' εμένα. Αλλά, αν δεν σας βάζω σε ιδιαίτερο κόπο, πείτε στον "Πολέμαρχο" κ. Λευτέρη ότι στην αρχική σελίδα του ιστολογίου σας υπάρχει αναρτημένο, από εσάς, κάποιο υπόμνημα με τους εγκατασταθέντες εν Ναυπάκτω Σουλιώτες και από κάτω ως απάντηση έχω ήδη συμπεριλάβει από τα Ναυπακτιακά Μελετήματα (εκδόσεις ΕΝΑΜ) και πληροφορίες για περαιτέρω έρευνα (πηγές, βιβλιογραφία κ.λπ.) σχετικά με τις εν Βραχωρίω (Αγρίνιο) εγκατασταθείσες Σουλιώτικες οικογένειες. Όλα εν έτει 1834. Σημειωτέον ότι στους ανωτέτω καταλόγους περιλαμβάνονται σε ξεχωριστούς πίνακες τα ονόματα των εγκατασταθεισών εν Ναυπάκτω και Βραχωρίω οικογενειών από την Ήπειρο. Είμαι απόγονος της φάρας των Βέικο-Ζαρμπαίων. Στον καθημερινό προφορικό λόγο (ή άλλως καθομιλουμένη) "αλλοιώνεται" κάποιο όνομα σε λογικό γλωσσικό/χρηστικό πλαίσιο π.χ. ο Τζαβέλας απαντάται τότε και ως Τζαβέλος (όχι Τζαβελάς ή Τζαβελός), ο Μπότσαρης απαντάται τότε και ως Μπότζαρης ή Μπότζιαρης (όχι ως Μποτσαρής ή Μποτζάρης). Γιατί, λοιπόν στον προφορικό λόγο πρέπει οπωσδήποτε το γένος Ζάρμπας να μετονομαστεί ως Ζορμπάς, κάτι το οποίο παραπέμπει στην εντελώς διαφορετική προσφώνηση του επωνύμου, διότι αλλάζει επιμελώς μόνο το πρώτο φωνήεν (το μακρό -α, γίνεται βραχύ -ο) ενώ δεν παραπέμπει σε καμία περίπτωση στο αρχικό επώνυμο Ζάρμπας και ο τονισμός του Ζορμπάς στην λήγουσα (βλ. Τζαβέλας, Μπότσαρης κ.ά.). Από προφορική παράδοση όλοι είμαστε κεκορεσμένοι και αλίμονο, κανείς μας δεν επιθυμεί να αμφιστητήσει τους οικογενειακούς προγόνους του. Μαθήματα πατριωτισμού και ιστορίας δεν παραδίδονται "Πολέμαρχε" στα ιστολόγια. Μπορείτε να γράψετε ένα βιβλίο που να αφορά στο επώνυμό σας Ζορμπάς, το οποίο να τεκμηριώνει την Σουλιώτικη καταβολή σας, για να μαθαίνουμε και οι υπόλοιποι αδαείς. Θα σας είναι αρκετά εύκολο με τόσο οικογενειακό υλικό και προφορική παράδοση που διαθέτετε. Ο πατριωτισμός και η πίστη στο έθνος δεν αποδεικνύεται διαδικτυακά ούτε και υπερφίαλα διαφημίζεται προσβάλλοντας επιθετικά άλλους. Σε καμία περίπτωση δεν αμφισβητώ την λαμπρή, αγέρωχη και ανυπέρβλητη Ιστορία του Σουλίου και των Σουλιωτών, τόσο Προεπαναστατικά όσο και κατά την διάρκεια του Αγώνα για την Εθνική Ανεξαρτησία και μεταγενέστερα βεβαίως. Αντιθέτως, μέσα από τη βαθιά μελέτη και διερεύνησή της (φυσικά συμπεριλαμβάνω μεταξύ πολλών άλλων και τον Β. Κραψίτη), αλλά και την αναδίφηση ανέκδοτου αρχειακού υλικού, εγγράφων, πηγών, βιβλιογραφίας κ.λπ, πάντοτε την αναδεικνύω και την προασπίζω με τιμή και βαθύτατο χρέος προς τους Σουλιώτες προγόνους μου. Οι ηρωικοί αγώνες των Σουλιωτών και των Σουλιωτισσών σε κάθε φάση της ύπαρξής τους αποτελούν φάρο και ελπίδα για όλους τους Έλληνες. Επιμένω, να μας αναφέρετε κ. Λευτέρη υλικό και τεκμήρια που να φαίνεται η ταύτιση του Ζάρμπας με το (μάλλον άσχετο) Ζορμπάς. Εξυπακούεται ότι τα τεκμήρια θα πρέπει να είναι σε όλους μας προσβάσιμα και διαθέσιμα, ειδάλλως γράψτε κάποιο βιβλίο για το επιφανές γένος των Ζορμπάδων προκειμένου να μάθουμε και να διερευνήσουμε περαιτέρω. Εθνομηδενιστής και αποδομητής της ιστορίας δεν είμαι ούτε και δηλώνω οπαδός αυτών των κατάπτυστων "επαγγελματιών" ιστορικών και λοιπών ειδημόνων που την επιχειρούν. Να ξέρετε όμως κ. "Πολέμαρχε" ότι και το ακριβώς αντίθετο από αυτούς (που ελπίζω εσείς να μην πρεσβεύετε) οδηγεί τελικά στα ίδιους στόχους με αυτούς τους "ταλαρίσιους". Θα χαρώ αν μας υποδείξετε, λοιπόν, προσβάσιμες πηγές, αρχεία, βιβλιογραφία κ.λπ. που να τεκμηριώνουν την ταύτιση των Βέικο-Ζαρπαίων με τους Βέικο-Ζορμπάδες. Το Σούλι, το Κούγκι, το Ζάλογγο, το Σέλτσο και το ξεκλήρισμα όλων σχεδόν των Σουλιωτών κατά τη διάρκεια της Επανάστασης είναι πραγματικότητα θέλουν δε θέλουν κάποιοι "επαγγελματίες" ιστορικοί (Β. Ψιμούλη, Α. Βερέμης, Α. Πολίτης, Β. Παναγιωτόπουλος, Π. Πιζάνιας, Ανωγιάτης-Πελέ, Καραπιδάκης κ.ά. λίγοι).

      Διαγραφή
    4. ...συγνώμη επανέρχομαι και με τα κάτωθι υστερόγραφα...
      Υ.Γ. 1: Να μην ξεχάσει ο κ. "Πολέμαρχος" να κάνει κλικ στο σχετικό link του kleftakos στο αρθράκι για τους Σουλιώτες στην αρχική σελίδα του ιστολογίου, προκειμένου να βρει όλα τα ονόματα, σε ξεχωριστούς καταλόγους, των Σουλιωτών και Ηπειρωτών που εγκαταστάθηκαν στην Ναύπακτο και στο Αγρίνιο, καθώς εκεί αναγράφω μία από τις πηγές των Ναυπακτιακών Μελετημάτων που και ο ίδιος αναφέρει).
      Υ.Γ. 2: Ζαρμπαίοι δεν γνωρίζω αν υπάρχουν σήμερα, καθώς μετά βεβαιότητος και τεκμηριωμένα, έχουν προκύψει τουλάχιστον δύο ή και περισσότεροι υποκλάδοι από αυτούς π.χ.: Βέικος.
      Με εκτίμηση,
      απόγονος των Σουλιωτών Βέικο-Ζαρμπαίων.

      Διαγραφή
    5. Υ.Γ. 3: ...η αόιδιμος ηθοποιός Ζωζώ Ζάρπα, μήπως; Ας ρωτήσετε περί της καταγωγής της, κάποιους από τον οικογενειακό της κύκλο αν επιθυμείτε "Πολέμαρχε". Μήπως, δεν γνωρίζω ο ίδιος κάτι παραπάνω.

      Διαγραφή
  7. Η αλήθεια είναι ότι δεν εχω βρει ποτέ αναφορά για φάρα Ζορμπαιων στο Σούλι. Μόνο Ζαρμπαίων(Ζάρμπα)...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καλησπερα σας.

    Αν ξερει κάποιος. Εμεις ειμαστε απογονοι σουλιωτων που μετοικήσαμε στα τζουμέρκα το επίθετό μας ήταν κατσιμπρας. Με την μετοίκηση μιασ και ο προπάππους λεγόταν Πάνος και επειδη οι τούρκοι τον ψάχναν να τον σκοτώσουν εγινε πλιακο ( μπάρμπας) στα τούρκικα και πάνος .πλιακοπάνος

    Δεν εχω δει κατι για τους κατσιμπραίους. Καπου διάβασα οτι πολλοι μετοίκησαν στο αγρίνιο και κράτησαν το επίθετο και εμεις που μεταφερθηκαμε στα τζουμέρκα.

    Ευχαριστω.

    Τασος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επειδή κατά κύριο λόγο οι Σουλιώτες ήσαν δίγλωσσοι Έλληνες εξ΄ Αρβάνου καταγόμενοι ομιλούντες την Αρβανίτικη και επειδή το Πλιάκος σημαίνει γέρος στο Αρβανίτικο ιδίωμα μάλλον τον προπαππού σου αν τον έλεγαν Πλιακοπάνο, ενούσαν το: Γεροπάνος

      Διαγραφή
    2. "οι Σουλιώτες ήσαν δίγλωσσοι Έλληνες εξ΄ Αρβάνου καταγόμενοι ομιλούντες την Αρβανίτικη"

      Οι Σουλιότες ήταν Αλβανοί, αλβανικό ποιμενικό φύλο από την περιοχή Μιρντίτα ης βόρειας Αλβανίας, που μιλούσαν τα αλβανικά.

      Διαγραφή
    3. Οι Αρβανίτες ήταν Έλληνες και ΟΧΙ αλβανοί.Η μονη διαφορά ότι μιλούσαν τα αρβανίτικα που ήταν μια γλώσσα μίγμα Ελληνικών,τουρκικών,λατινικών,σλαβικών κ.τ.λ
      Έχω καταγωγή μακρινή από το Σούλι όπου ο πρόγονος παππούς ήταν παπάς.Ξέρετε πολλούς αλβανούς παπάδες εσείς εκείνη την εποχή;��.Μετά την πτώση του Σουλίου η οικογένεια βρέθηκε και εγκαταστάθηκε στην κεντρική Μακεδονία με πλήρη Ελληνική συνείδηση και φυσικά Χριστιανοί Ορθόδοξοι!
      Σχετικά με το Άρβανον και τους Αρβανίτες παραπέμπω στο βιβλίο του Καραστάθη Κωνσταντίνου
      ,Έλληνες από το Άρβανον,η αλήθεια για την ταυτότητα των αρβανιτών εποίκων μας.
      Να μην μπερδεύουμε την καταγωγή και την συνειδηση με την γλωσσα!Παρόμοιες περιπτώσεις ήταν οι Καππαδόκες και Ελληνες αλλων περιοχων όπου αναγκαστηκαν λογω συνθηκων να μιλουν μια διαφορετικη γλωσσα ή προσαρμοσμενη στις συνθηκες της περιοχης,αλλα με σταθερη την Ελληνικη και Ορθοδοξη Χριστιανικη συνειδηση!

      Διαγραφή
  9. http://www.e-despotiko.gr/istoria-despotikou?page=2
    Καλησπερα, σε οτι αφορα τα επιθετα απο το Σουλι και την πορεια τους, ριξτε μια ματια στον παραπανω συνδεσμο ή διαβαστε το επιμερους κομματι που αφορα το Σουλι
    "5) Η αγορά του χωριού από τους Τούρκους (1880) και η φιλόξενη υποδοχή Σουλιωτών εποίκων

    Στις 15 Ιουλίου 1880 αγοράστηκε το χωριό από ο τουρκικό δημόσιο αντί 2.214 οθωμανικών λιρών μαζί με τα έξοδα των τίτλων κυριότητας. Οι μουχταροδημογέροντες του χωριού Γεώργιος Β. κακαϊδης, Γεώργιος Ζ. Κολομβούνης, Ι.Χ. Μουζιος (Κατής), Δημήτριος Γ. Διαμάντης και Σπύρος Αλεξίου επωμίστηκαν αυτό το σπουδαίο ζήτημα και όρισαν ακριβοδίκαια το ποσό που αναλογούσε σε κάθε κάτοικο. Συνολικά μοιράστηκαν 4.600 στρέμματα ης σε 112 οικογένειες με βάση το κτηματολόγιο που συνέταξε ο Παπαδημήτρης Πασχίδης το 1879.
    Παρόλες τις δυσκολίες της επιβίωσης (πλήρωναν φόρους στο τουρκικό δημόσιο και στην κοινότητα) οι Κρεσουνιστιώτες έδειξαν όλη τους την ανθρωπιά. Το 1888 ήρθαν κυνηγημένες από το Ζάλογγο 10 Σουλιώτικες οικογένειες. Δύο οικογένειες έγιναν δεκτές από το Χρηστοβασίλη στο Σουλόπουλο, όπου τους παραχωρήθηκε κλήρος γης. Οι υπόλοιπες 8 με τον ιερέα του, τον Παπαζαλογγίτη, βρήκαν ασφαλές καταφύγιο στην Κρετσούνιστα, όπου οι δημογέροντες τους πρόσφεραν χωράφια και άλλες ευκολίες για την εγκατάστασή τους. Από αυτές τις οικογένειες, προέρχονται τα επώνυμα μερικών συγχωριανών μας, όπως: Σιόγκας, Τόλης (ή Τούσιας), Βότσης (ή Μπότσης)."
    Εαν υποθεσουμε οτι μονο η ομαδα του Φωτου Τζαβέλα σωθηκε απο τους Τουρκους, μιας αλλες δυο ξεκληριστηκαν (η μία στο Ζαλλογγο και η αλλη στην Μονή Σέλτσου, οπου χαθηκαν σχεδον ολοι) πρεπει αυτη η ομαδα, του Τζαβελα, να χωριστικε μετα στα δυο, η μία που πηγε Πάργα και μετα Κερκυρα, απ'οτι γραφουν, δεν εχω προσωπικη αποψη, και η αλλη πηγε μετα απο 85 χρονια (το 1888) στο Δεσποτικο-Κρεσουντα όπως λεει και η "επίσημη" ιστιοσελιδα του χωριου, και για το οποιο εχω άποψη λόγο καταγωγής και απο το χωριό αυτό αλλά και γιατι αναφέρει το επιθετο της οικογενειας μου, που ταιριαζει με την ιστορια που ακουγα σαν πιτσιρικας, τωρα πια στα σαραντα, για κυνηγητο απο τους Τουρκους-Οθωμανους-Τουρκουαλβανους. Αρα στην λιστα με τα επιθετα απο τα χωρια του Σουλιου πρέπει να προσθεσετε και τα Σιόγκας, Τόλης (ή Τούσιας), Βότσης (ή Μπότσης)δυστηχως αυτα ειναι τα 3 απο τα 10 επωνυμα που λεει η ιστιοσελιδα του χωριου τα αλλα 7 δεν ξερω ποια ειναι.
    Υ.Γ Δεν εχω δει πουθενα το απο ποιους κτιστηκαν τα χωρια του Σουλιου και γιατι το μενος τον Οθωμανων να καταστρεψουν τα χωρια αυτα που δεν ειχαν ουτε στρατηγικη σημασια ουτε ηταν τιποτα ευφορες κοιλαδες, αετοχωρια ηταν στην μεση του πουθενα... (εχω ακουσει το γιατι αλλα δεν μπορω να το εξακριβωσω.
    Μετα εκτίμησης
    Χρ. Σιόγκας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. http://ellas2.wordpress.com/2010/04/21/%CE%B7-%CE%BC%CE%B1%CF%87%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%83%CE%B5%CE%BB%CF%84%CF%83%CE%BF%CF%85/

    Η ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΣΕΛΤΣΟΥ
    Στην περιοχή των Πηγών, και σε απόσταση δύο ωρών με τα πόδια, βρίσκεται και το ιστορικό μοναστήρι του Σέλτσου. Η Μονή Σέλτσου οφείλει τη φήμη της στην ιστορική μάχη που έγινε στην περιοχή της τον Απρίλη του 1804 μεταξύ των στρατευμάτων του Αλή Πασά και των Σουλιωτών, και στον ηρωισμό και την αυτοθυσία των τελευταίων, οι οποίοι, όπως στο Ζάλογγο, προτίμησαν το θάνατο και το γκρέμισμα στον Αχελώο από την αιχμαλωσία και την ατίμωση......

    Χρ. Σιόγκας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Εδω ειναι κρυβεται ο λογος που οι Οθωμανοι ηθελαν νεκρους τους Σουλιωτες παση θυσια.
    http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CF%80%CE%BF%CF%84%CF%83%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%AF%CE%BF%CE%B9 το Σουλι "ιδρυθηκε" απο τον Γιωργο Καστριωτη και τους συναγωνιστες του...και το τι εκανε ο Γ.Καστριωτης και η ομαδα του ειναι κατι που δεν ξεχασαν και δεν συγχωρεσαν ποτε οι Οθωμανοι, και αφου δεν μπορεσαν να "ξεκανουν" αυτους προσπαθησαν να ξεκληρισουν τους απογωνους τους.
    Χρ. Σιόγκας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το Σούλι δεν έχει ΚΑΜΙΑ σχέση με τον Καστριότι (και όχι Καστριώτη) αυτόν καθεαυτόν. Συμπολεμιστές του όμως κατέφυγαν στα βουνά του Σουλίου, όπως η φάρα των Μποτσαραίων.

      Διαγραφή
    2. Συμπολεμιστες του κατεφυγαν εκει διατηρωντας το Ορθοδοξο θρησκευμα και οχι το καθολικο .
      Επισης μιλαγαε ρωμεικα και τοσκικα και οχι γκεκικα.
      Αλλωστε το στρατευμα του Καστριωτη εκτος απο Αλβανους
      ειχε και Ελληνοαλβανους
      και Αλβανοσερβους [οπως ηταν και ο ιδιος] και οχι μονο Αλβανους.

      Διαγραφή
  12. Για τον φίλο Σάρλο κυρίως:
    Το 1822 εγκαταστάθηκαν στο φρούριο της Άσσου Κεφαλονιάς αρκετοί Σουλιώτες (περί τα 25 σκάφη) αφού πήγαν εκεί από τη Πρέβεζα συνοδεία τριών Αγγλικών πολεμικών.
    Η εγκατάστασή τους έγινε εντός του φρουρίου στη θέση Μηλιανά, ή Σουλιώτικα στα ριζά του προμαχώνα Ρεσπούνα στη Δυτική πλευρά του φρουρίου.
    Οι πληροφορίες που έχω είναι ότι στη Εκκλησία Παναγία του βράχου ήταν θαμμένοι Σουλιώτες.
    Σήμερα δεν υπάρχει η εκκλησία αλλά γνωρίζω τη τοποθεσία της.
    Υπάρχουν όμως ληξιαρχικά αρχεία της εν λόγω εκκλησίας και το διαπιστώνει κανείς αν μπεί στα Γ.Α.Κ. νομού Κεφαλληνίας – ναοί – Άσσος. Ίσως υπάρχουν ληξιαρχικά αρχεία Σουλιωτών και στους άλλους ναούς του χωριού.
    Τα Σαρλάτα τα έχω ακουστά αλλά μπορεί να προέρχονται από το επίθετο Σαρλάτος καθαρά Κεφαλλονίτικο.
    Αυτά φίλοι μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Συμπλήρωση:
    Ζερβός, Πανταζάτος, Δρακάτος, συναντώνται σαν επίθετα στο νησί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ουφ το ξέχασα, μπές και στο ( Σάρλος Κεφαλονιά) να βρείς και συγγενή σου!!

      Διαγραφή
  14. Ο Καλόγερος Σαμουήλ στο κοσμικό του όνομα λεγόταν Θέμελης??

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. kalispera to epitheto mou einai diamantis oi katago gi mas einai apo to souli oi progonoi mou egatastathikane sta tzoumerka kata pasa pithanotita prin to 1800 sta biblia tou xoriou mou ana feretai oti eirthan tria adelfia .o enas egatelipse noris to xorio kai den yparxoun stoixia ta dyo aderfia pou moinan onomazonte o enas diamantis diamantis kai o defteros kostas diamantis o opoios peire meros kai stin poliorkia tou mesologiou .mipos mpori kapoios na me pliroforisi apo poia oikogenei tou souliou katagomaste oi diamanteoi. apo mia mikri anazeitisi pou ekana malon apo tous tzabeleous .epeidi den mporo na grapso me ellinikous haraktires to epeitheto tonizete sto diama kai oxi sto ntis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. kalispera to onoma mou opos kai tou pappou mou einai periklis tzabelas meno germania 22 xronia twra eimai 40 gia auto na me simpathate pou den grafo ellinika....
    Apo istories tou pappou mou gia ta palia xronia tou pappou tou kai genikotera epi tourkokratias eimaste apogoni tou iroikou souliou exw sthn katoxi mou ta armata duo kariofilia kai duo mpistoles tou 1790 auto me episima xartia apo ektimiti arxeotiton.
    Eimaste kai tha eimaste panta sthn kardia kai sto pnevma elethferi ellines opos mas didaxan mesa apo istoria to ti htan h souliotes alla kai ti antiprosopevan gia kathe ellina.
    Shmera distixos xasame thn elethferia mas thn uperifania mas alla mera me thn mera xanoume kai thn patrida mas giati;;;
    Prin kleisw ta matia exw ena mono tama na paw sta vouna ton progonon mou na koitaxo guro mou elethfera na anasano ton elliniko aera na me xaidepsi o hlios mas auto einai ena oneiro pou thelo na zhsw estw gia mia stigmi....
    Twra vlepo apo edw mesa poios ti kai an einai sthn psixi ti eisai ti niothis kai prodotis tou souliou,souliotis den htan;;;;
    Esu ti eisai shmera ti kaneis me ola auta pou sumvenoun guro sou giati afeineis ta nea paideia na fugoun apo thn patrida mas to onoma tha se sosei kai to apo pou einai h katagogisou den nomizw giati kanenas ellhnas den tha meinei gia na tis thimate...
    opos tote o tourki prospathisan na xeklirisoun to souli-ellines etsi kai shmera kanoun to idio alla me poio upoulo tropo dolio mas afanizoun to mellon pou einai ta nea auta pedia pou fevgoun sthn xenitia.
    Opote krata gia sena to onoma sou kai xepoula stous alvanous,voulgarous,tourkous,amerikanous,germanous kai alous kalothelites tin uperifania mas tin istoria mas....
    Giati auto kaneis me to na meneis apragos....
    periklis tzavelas....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι Τζαβελλαίοι είχαν αποδεκατιστεί και οι ελάχιστοι που είχαν μείνει κατοίκησαν μετά το 1829 ή 1832 στην Ναύπακτο, ήσαν δε, αρβανιτόφωνοι Έλληνες .

      Διαγραφή
    2. Tζαβελαιοι,απογονοι αυτων ,
      εγκατεσταθησαν και στη Καλαματα και Μεσσηνη μετα το 1821
      με το επωνυμο Λεβεντης σημερα.
      Και εχουν ως σημερα οικογενιακη παραδοση για καταγωγη απο τον Τζαβελα.

      Ησαν δε οι Σουλιωται διγλωσσοι οπως ολοι οι Αρβανιτες
      και για αυτο εγκατασταθηκανε
      τοσο σε μερη αρβανιτοφωνα
      πχ ΑττικοΒοιωτια
      οσο και και σε μη Αρβανητοφωνα οπωσ η Ναυπακτος .

      Διαγραφή
  17. Γνωριζει καποιος για την προελευση του επιθετου Στασινος?
    fuzzylogicts@yahoo.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. http://www.newsbomb.gr/bombplus/blogs/story/586905/kane-klik-pliktrologise-to-eponymo-soy-kai-vres-amesa-apo-poy-katagesai#ath

      Διαγραφή
  18. Υπάρχει χωριό Μελιανά στη λάκκα Σουλίου κοντά στα Δερβίζιανα. Ίσως γιαυτό ονόμασαν έτσι το νέο χωριό στην Κεφαλλονιά (Μηλιανά) επειδή ήταν από εκεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Θα ήθελα να ρωτήσω (τον Ανώνυμο ή άλλον...) αν γνωρίζει κάποια ιστοσελίδα, όπου να αναφέρονται επίθετα Σουλιωτών που εγκαταστάθηκαν στο Βραχώρι (Αγρίνιο) το 1834, με την δωρεάν παραχώρηση εθνικών γαιών.
    Η ιστοσελίδα www.e-despotιko.gr δεν λειτουργεί πια.
    Το mail μου είναι gsgoun@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Υπάρχει, βεβαίως, αντίστοιχος κατάλογος εποικισμού του Αγρινίου (Βραχωρίου) κατά την ίδια περίοδο από τα εναπομείναντα Σουλιώτικα γένη, βλ. Μιτάκης, Δ., Ναυπακτιακά, τ. Δ΄: "Εποίκιση Σουλιωτών στην Αιτωλία: Κατάλογος των εν τη Ναυπάκτω και Βραχωρίω κατοικουσών Σουλιωτικών Οικογενειών περί το 1832-1834"

      Διαγραφή
    2. http://greek-lastnames.blogspot.gr/2013/01/1834.html

      Διαγραφή
  20. Θα ήθελα να ρωτήσω αν γνωρίζετε από που προέρχεται το επίθετο Ζάψας ή Ζάψος και αν έχει σχέση με το Σούλι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Θα ήθελα να ρωτήσω εαν γνωρίζει κάποιος για τό επίθετο Κούσουλας που το συντάμε σε λίγες οικογένειες στην Άρτα και στό χωριό Μπρένιστα σήμερα Κορφοβούνι.Τό επίθετο αυτό υπάρχει στο Νεοχώρι Μεσολογγίου και στην Πελοπόννησο στην περιοχή τού Άργους.Τό έχω ψάξει αρκετά αλλά δεν έχω βρεί κάτι σχετικό με την καταγωγή μας.Αν γνωρίζετε κάτι γράψτε εδώ ή στείλτε μου
    email cousoulas@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χατζηκαραπαπάς Δώρος8 Ιανουαρίου 2017 - 12:35 μ.μ.

      http://www.newsbomb.gr/bombplus/blogs/story/586905/kane-klik-pliktrologise-to-eponymo-soy-kai-vres-amesa-apo-poy-katagesai#ath

      Διαγραφή
  22. Ξέρει κανείς οἱ Σμπονιάτες ἀπό ποῦ εἶναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ξέρει κανείς οἱ Σμπονιάτες ἀπό ποῦ εἶναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Καλησπέρα, θέλω την βοήθειά σας. Το επώνυμό μου είναι Θέμελης, τοω προπάπο μου τον έλεγαν Νίκο γεννημένος το 1864 και τον πατέρα του Μελέτη. Το παρατσούκλι του ήταν καπετάν Σούλιος και ήταν το πρωτοπαλίκαρο του Παύλου Μελά. Ξέρω ότι το κοσμικό επίθετο του Καλόγερου Σαμουήλ ήταν Θέμελης μπορεί να το επιβεβαιώσει κάποιος και οποιες άλλες πηρηφορίες υπάρχουν;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Kalispera sas. Pou tha mporousa na vro istorika stoixeia gia tin perioxi tis Ntouskaras kak sygkekrimena tou Seniko? Legomai Xaralampos Konstantinou kai kserw apo ton sygxoremeno ton papou mou oti o pateras tou legotan evaggelos kai o papous tou nikolaos,alla ekei stamataei i oli gnosi mou. Tha thela na to psakso ligo perissotero kai aftos einai o logos pou rotaw. Efxaristo ek ton proteron gia to endiaferon sas. P.S: den exw elliniko pliktrologio gi afto kai ta greeklish.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Kalispera sas. Pou tha mporousa na vro istorika stoixeia gia tin perioxi tis Ntouskaras kak sygkekrimena tou Seniko? Legomai Xaralampos Konstantinou kai kserw apo ton sygxoremeno ton papou mou oti o pateras tou legotan evaggelos kai o papous tou nikolaos,alla ekei stamataei i oli gnosi mou. Tha thela na to psakso ligo perissotero kai aftos einai o logos pou rotaw. Efxaristo ek ton proteron gia to endiaferon sas. P.S: den exw elliniko pliktrologio gi afto kai ta greeklish.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Aν μπορουσατε να με πληροφορησετε,αν ξερεται δηλαδη αν το επωνυμο Μόσχος προερχεται απο το Σουλι (Σαμονιβα)Αν γνωρίζετε κάτι γράψτε εδώ ή στείλτε μου
    email bamosh@windowslive.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. http://www.newsbomb.gr/bombplus/blogs/story/586905/kane-klik-pliktrologise-to-eponymo-soy-kai-vres-amesa-apo-poy-katagesai#ath

      Διαγραφή
  28. Το επίθετο του καλόγερου Σαμουήλ ήταν Δημάκης. Γιός του Χριστόδουλου Δημάκη από την Στενή Ευβοίας. Όταν πήγε στην Ήπειρο με τον επίσκοπο Ιερόθεο, μαζί τους πήγε και η αδερφή του Σαμουήλ Αγγελού που παντρεύτηκε στην Ήπειρο τον Θωμά Τζιμάκα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή